De twee nieuwste toevoegingen aan de wereld van de autobescherming zijn keramische coatings en grafeencoating. In deze blog hebben we het over coatings die op consumentenniveau worden aangebracht en niet over hoogwaardige, professioneel aangebrachte coatings die duizenden euro's kosten.
De meeste keramische coatings die momenteel op de markt zijn, zijn gemaakt van siliciumdioxide, dat bij herhaalde hechting een vierkante verbinding vormt die polymeer wordt genoemd, zoals hieronder te zien is:
De algemene vorm van de SiO2-molecule creëert een stabiel 'raster' van enkelvoudige bindingen dat bijdraagt aan sterkte en veiligheid.
De enige gebonden elementen in grafeen, dat dubbele en enkele bindingen heeft die even ver uit elkaar liggen, zijn koolstofatomen. Zoals de afbeelding hieronder laat zien, heeft de moleculaire structuur van grafiet/grafeen een zeshoekige vorm.
Diamant behoort tot de materialen die buitengewoon sterk zijn ten opzichte van hun bulk door de sterke waterstofbruggen die de koolstoffen met elkaar verbinden. Op nanoschaal behoort grafeen tot dezelfde familie als diamanten. Er wordt gedacht dat grafeen in zijn platte, tweedimensionale vorm de sterkste stof is die er bestaat. De lay-out maakt het ook flexibeler dan SiO2 vanwege de gelijkmatig verdeelde bindingen en verminderde spanningspunten. Het is de perfecte bekleding voor auto's vanwege zijn sterkte, die bijdraagt aan de verminderde duurzaamheid van conventioneel keramiek en de toegenomen waterafstotendheid.
Grafeen wordt beschouwd als superieur aan Siliciumdioxide, vanwege dat het duurder en minder beschikbaar is.
Uiteindelijk zijn het de kosten en duurzaamheid die de grafeen coating onderscheiden van de traditionele keramische coatings. Op het gebied van bescherming en waterparels zullen ze vergelijkbare resultaten opleveren, waarbij de ene een langere bescherming biedt tegen een hogere prijs.